چطور یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی
نوشته شده توسط : ساحل

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دو عبارتی هستند که این روزها بیش از پیش بهم گره خورده‌اند و خیلی‌ها با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی ورود کرده‌اند.

در این مطلب از دو جهت به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی می‌پردازیم.

از یک سو به این جستار می‌پردازیم که پیش از ساخت فروشگاه چه مواردی را باید در نظر داشت و چه اقدماتی باید انجام داد.

و از جانب دیگر به روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی می‌پردازیم و می‌آموزیم که چطور یک فروشگاه اینترنتی داشته باشیم. در پیوستگی نیز به نکاتی اشاره می‌کنم که پروا و تفکر به آن‌ها خالی از فایده نیست و به شما در راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و پیشبرد آن کمک می‌کنند.

پیش از طریق اندازی فروشگاه بد نیست در مورد درآمد فروشگاه اینترنتی رسیدگی هایی داشته باشید، مطالعه مطالب زیر را به شما رهنمود می کنم.

حتما بخوانید: درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ چطور درآمد فروشگاه را تخمین بزنیم؟

حتما بخوانید: تاسیس فروشگاه اینترنتی چطور شدنی است وقتی به کار تمام وقت مشغولیم؟

حتما بخوانید: اشتباهات من در تاسیس کسب و کار اینترنتی، شما این اشتباهات را مرتکب نشوید.

 

قدم اول: برگزیدن محصول برای فروش

پیش از هرچیز باید به این اندیشه کنید که هدف فروش چه محصولاتی را دارید. گزینش محصول نخستین و مهمترین قدم در آغاز یک فروشگاه اینترنتی است.

گاه گزینش محصول از همان نخست می‌تواند ریسک شکست شما را افزایش یا تفریق دهد، بعد به اندازه کافی برای این انتخاب مهم وقت بگذارید.

چرا انتخاب فرآورده برای فروش آنلاین الی این حتماً مهم است؟
تصور کنید محصولی را برای فروش انتخاب کرده‌اید، فروشگاه را راه‌اندازی کرده‌اید، تولید محتوا و تبلیغ کرده‌اید و کل چیز به خوبی پیش‌ می‌رود.

پس از مدتی متوجه می‌شوید که فروشتان زیر است با کمی بررسی اغلب متوجه می‌شوید که این آمارگرفتن فروش برای شما پذیرفتنی است زیرا محصول انتخابی شما برای فروش بازار کوچکی دارد و از طرفی حاشیه سود این محصول خیلی بالا نیست، چه اتفاقی افتاده است؟

شما محصولی را انتخاب کرده‌اید که بازار کوچکی دارد و از طرفی حاشیه سود آن نیز در حتماً متوسط است ولی شما تصور می‌کردید که درآمدتان خیلی اغلب از این مقدار خواهد بود برآیند اینکه دلسرد می‌شوید.

حتما بخوانید: ۲۸ فروشگاه اینترنتی ایرانی که باید آنها را بشناسید

پس یگانه از مواردی که در انتخاب فرآورده باید در نظر داشته باشید، بررسی بازار محصول و حاشیه سود آن است لغایت بعد از مدتی کار و جنبش دچار سردی و توان امیدی نشوید.

مثال دیگری برای شما می‌زنم، فرض کنید محصولی را انتخاب کرده‌اید، فروشگاه راه‌اندازی کرده‌اید و به فروش هم رسیده‌اید.

پس از مدتی متوجه می‌شوید کسی محصول شما را خریداری نمی‌کند زیرا فرآورده شما هنوز به اندازه کافی در اینترنت جستجو نمی‌شود و بازار خرید آنلاین آن هنوز خیلی پسندیده نیست. در حالی که قبل از برگزیدن فرآورده می‌توانستید بازار آن را به چهره نسبی بررسی کنید.

مثال‌های دیگری هستی دارند که اثر می‌دهد گزینش فرآورده الی چه حد مهم است، توصیه می‌کنم برای گزینش محصول مطلب پایین را مطالعه کنید.

قدم دوم: فرآورده مورد نظر را آزمایش کنید

اگر مرحله گزینش فرآورده را طی کردید اما همچنان مطمئن نیستید که محصول واقعیت را گزینش کرده‌اید یا خیر، می‌توانید محصول خود به شکل‌های دیگر در فضای مجازی عرضه کنید و بازار را بسنجید.

دیوار، اینستاگرام، سایت‌های فروش واسطه‌ای و . . . روش‌های مناسبی برای بررسی میزان متقاضیان در فضای آنلاین هستند.

قدم سوم: ساخت فروشگاه اینترنتی

برای ساخت فروشگاه اینترنتی شما سه گزینه قبل رو دارید.

گزینه اول: ساخت فروشگاه با برنامه نویسی

با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی تحت وب یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی برای خود می‌سازید. که اگر خودتان برنامه نویسی نیستید و یا مایل به صرف وقت نیستید، می‌توانید ساخت آن رابه یک شخص یا کمپانی معتبر بسپارید.

 

گزینه دوم: ساخت فروشگاه با سیستم‌های مدیریت محتوا

با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای سایت(CMS) که وردپرس مشهورترین آن‌هاست، برای خود یک سایت بسازید. این روش به مراتب سریعتر از شیوه اول است، ولی برای فروشگاه‌های خیلی کبیر پیشنهاد نمی‌شود.

در این طریق هم یا باید خودتان وردپرس یاد بگیرید که یادگیری آن سریعتر از روش اول است و یا سپریدن آن را به شرکت یا شخص بسپارید که هزینه به مراتب کمتری از حالت اول خواهد داشت.

 

گزینه سوم: ساخت فروشگاه با فروشگاه‌سازهای تحت وب

فروشگاه‌‌سازهای تحت وب، سایت‌هایی هستند که در آن‌ها ثبت اسم کرده و یک فروشگاه آماده با پنل مدیریت اخذ می‌کنید.

برای فهم چگونگی آن، انگاشت کنید که در فیسبوک ثبت اسم می‌کنید و یک صفحه برای خویش می‌سازید. در این فروشگاه سازها به جای صفحه یک فروشگاه در کمر بستن شما قرار می‌گیرد. این شیوه از سریع‌ترین روش‌هاست ولی در ایران همه فروشگاه سازها ظاهر مناسب و دلچسبی را به شما ارایه نمی دهند، اگر قصد به کارگیری فروشگاه سازها را دارید، من فروشگاه ساز پرتال را به شما توصیه می کنم.

فروشگاه ساز پرتال امکان ۷ روز آزمایش مجانی را فراهم کرده است.

ورود به فروشگاه ساز پرتال

 

قدم چهارم: جذب ترافیک به وب‌سایت را بیاموزید

در این مرحله باید فروشگاه شما به اندازه کافی فرآورده داشته باشد و با روش‌های مختلف سعی کنید که مخاطبان به فروشگاه شما وارد شوند.

اگر در مقوله دیجیتال مارکتینگ تجربه‌ای ندارید حتما حتما از یک شخص کارآزموده در این مقوله کمک بگیرید و در ساحل آن سعی کنید مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ خویش را با مطالعه و دوره‌های آموزشی مختلف تقویت کنید.

در پیوستگی به چند نکته در راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه اینترنتی توجه کنید.

۱- در راه‌ اندازی فروشگاه شتاب نکنید
یکی از اشتباهاتی که فروشگاه‌های ناموفق اتمام می‌دهند عجله در راه‌ اندازی و تبلیغ فروشگاه است. اینکه وب‌سایت فروشگاهی شما در ابتدای کار خیلی کامل نباشد طبیعی است، ولی اگر بیش از بی گمان ناقص باشد نباید برای تبلیغات و پروموت کردن آن هزینه کنید.

وقتی هنوز خیلی از محصولات در سایت شما هستی ندارند، پروسه خرید با مشکلاتی مواجه است و مشکلات جدی دیگری دارید، هزینه کردن روی تبلیغات به معنی هدر دادن پول است.

بهتر است فروشگاه اینترنتی شما حداقل‌های لازم را داشته باشد و سپس روی تبلیغات هزینه کنید.

 


هنر درست آغاز کردن

کتاب راهنمای ورود موفق به دنیای فروش آنلاین

برای همه کسانی که قصد ورود به دنیای فروش آنلاین را دارند.
مشاهده کتاب

۲- روی کاربران تمرکز کنید
بدون شک یگانه از چالش‌های اصلی در فروش اینترنتی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، عدم امکان لمس فرآورده بدست کاربر است. خیلی از افراد هنوز به دلیل عدم امکان لمس فرآورده خرید خویش را به صورت اینترنتی اتمام نمی‌دهند و بعضی دیگر با کمی نگرانی خرید می‌کنند.

این مشکل در حال آماده قابل حل نیست، ولی می‌توان با تکنیک‌هایی همچون توضیحات کامل در مورد محصول، عکس‌ها و ویدیوهای با کیفیت از محصول تا حدی این سخت را رفع کرد و به کاربر کمک کرد تا جای شدنی با فرآورده واقعی وابستگی پایدار کند.

علاوه بر این تکنیک‌ها، بهتر است با آسوده کردن پروسه خرید، پیشنهادات خرید و امکان ارسال رایگان کاری کنید که کاربران مشکل عدم امکان لمس فرآورده را نادیده بگیرند و برای خرید اینترنتی از شما دلیل کافی را به دست آورند.

×مطلب پیشنهادی: راه اندازی فروشگاه اینترنتی چطور ممکن است؟ وقتی به شغل تمام وقت مشغولیم
۳- از شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را ببرید
شبکه‌های اجتماعی قلب تپنده فروشگاه اینترنتی شما هستند. به عنوان نمونه مدتی قبل یک فروشگاه اینترنتی را بررسی می‌کردم و متوجه شدم که بیش از ۵۰درصد شدامد این فروشگاه از راه شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام است.

پس از بررسی حساب اینستاگرام این فروشگاه متوجه شدم که این فروشگاه به احسان در اینستاگرام فعالیت می‌کند و مخاطبانی به شدت هدفمند دارد.

برخی به شما توصیه می‌کنند که مدیریت شبکه‌های اجتماعی فروشگاهتان را به شخصی خارج از مجموعه خود برون سپاری کنید، ولی مطمئن باشید که این شغل اشتباه است.

حساب شما در اینستاگرام یا هر شبکه‌ اجتماعی دیگری نماینده‌ای از کسب‌وکارتان است، بهتر است این نماینده را به دست هر کسی مخصوصا افراد خارج گردآور که آشنایی کافی با برند شما و سبک کاری شما ندارند نسپارید.

۴- از سوشال پروف بهره‌گیری کنید
سوشال پروف یا تایید اجتماعی، یعنی نشانه دهید که کسب‌وکار شما و فروشگاه اینترنتی شما باره تایید است.

به عنوان نمونه نظرات مثبت افراد در شبکه‌ اجتماعی شما و اعلام رضایت آنها نوعی تایید اجتماعی است و به شدت در میزان اعتماد کسان به شما کارساز است.

۵- راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی با تمرکز روی سئو
از سئو غافل نشوید، مخصوصا وقتی بودجه تبلیغاتی شما خیلی بالا نیست.

شما از تکنیک‌های مختلفی برای جذب شدامد به سایت می‌توانید کاربرد کنید که بعضی خرج کمتر و بعضی خرج اکثریت دارند.

اولین توصیه من این است که با اتمام تست‌های ناچیز هزینه و همینطور بررسی‌های گوناگون بهترین طریق یا شیوه‌های جذب ترافیک را پیدا کنید.

مسلما بهترین شیوه آن است که بهترین بازخورد را برای شما داشته باشد و در این وسط بی گمان گرد از بهترین شیوه‌ها، جذب ترافیک مجانی از گوگل است.

که برای به دست آوردن شدامد مجانی از گوگل باید روی سئو به اندازه کافی تمرکز کنید.

۶- از جمع آوری لید غافل نشوید
لید یا همان سرنخ‌ها، همان افرادی هستند که هنوز از شما خرید نکرده‌اند اما به کسب‌وکار شما علاقه نشان داده‌اند و به عبارتی یک قدم به خرید از شما نزدیک‌تر شده‌اند.

مثلا کسانی که در خبرنامه سایت عضو شده اند و ایمیل یا شماره تماسشان را در اختیار شما پیمان داده‌اند، یا آنهایی که در ازای اخذ یک درونمایه یا دریافت یک کد تخفیف ایمیل خودشان در اختیار شما پیمان داده‌اند.

به این کسان لید و به عمل جذب این افراد لید جنریشن یا لیدسازی گفته می‌شود. به کارگیری لید از این جهت دارای اهمیت است که بعد از مدتی شما یک دیتابیس کبیر از مشتریان و افراد علاقه‌مند به کسب‌وکارتان دارید و می‌توانید از آنها برای فروش بیشتر یا اطلاع رسانی‌ها کاربرد کنید.

۷- از اهمیت توضیحات فرآورده در فروشگاه اینترنتی غافل نشوید
در راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی، یکی از مواردی که می‌تواند به موفقیت فروشگاه شما کمک کند توجه به درونمایه است.

اینکه چه محتوایی در فروشگاه قرار می‌دهید به شدت مهم است ولی توضیحات نوشته شده برای محصولات چندین برابر مهم هستند.

توضیحات فرآورده می‌تواند منجر به خرید یا عدم خرید یک کاربر شود، به راستی با نوشتن توضیحات فرآورده خوب می‌توان نرخ تبدیل یک فروشگاه را بالا برد.

نکات مهمی در توضیحات محصول هستی دارند که مهمترین آنها، پروا به سوالات ذهنی کاربر است، باید با شناخت بهتر مخاطبان و همینگونه محصول باره نظر، متوجه شوید که چه سوالاتی در ذهن کاربران در باره این محصول وجود دارد، و کوشش کنید که در توضیحات فرآورده به این سوالات پذیرش دهید.

راه اندازی فروشگاه آنلاین

۸- وب‌سایت فروشگاهی شما باید ریسپانسیو یا واکنش‌گرا باشد
امروز درصد قابل توجهی از شدامد وب‌سایت‌ها از راه موبایل است. با این اوصاف اگر وب‌سایت شما روی موبایل نمایش درستی نداشته باشد و کاربر برای خرید از وب‌سایت در حالت موبایل سخت داشته باشد، در این صورت درصد قابل توجهی از مشتریان را از دست داده‌اید.

در گذشته برخی ترافیک مختصر موبایل را نادیده‌ می‌گرفتند ولی امروز نادیده دریافت ترافیک موبایل برابر با شکست یک فروشگاه اینترنتی است.

حتی بعضی با وجود ریسپانسیو بودن سایت در حالت موبایل، دست به ساخت اپلیکیشن برای استفاده راحت‌تر کاربران می‌زنند.

 

 

۹- امکان عقیده دهی مشتریان در فروشگاه اینترنتی فراهم باشد
در بررسی یک فروشگاه اینترنتی ایرانی متوجه شدم که این شرکت راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی خود را به یک مجموعه دیگر ودیعه است و در عین ناباوری از آنها خواسته بود که امکان نظردهی مشتریان بسته باشد.

این فروشگاه نمی‌دانست که هستی نظرات دیگر مشتریان درباره محصول چقدر می‌تواند به افزایش فروش سایت کمک کند، و جدای از این سوژه خیلی از کاربران فقط در چهره نظرات مثبت دیگر افراد در باره یک فرآورده آن را خریداری می‌کنند.

در راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی نکات بسیاری هستی دارند از جمله وضعیت گزینش محصول، وضعیت راه‌ اندازی وب‌سایت فروشگاهی، وضعیت سئوی وب‌سایت و نکات دیگری که حائز اهمیت هستند.





:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: